Tom sawyer som är huvudpersonen i min bok är typ en olydig och fattig kille som bor hos sin moster.
torsdag 11 oktober 2012
onsdag 10 oktober 2012
Idrott: utverdering
Första gången sprang jag på 14 minuter. Då sprang jag med Samin och Tom. Mitt finger var stukat så när jag sprang och rörde på handen så gjorde det ont. Det var väldigt kallt ute så det gjorde ont i halsen och i lungorna så ibland fick jag gå en stund. Mitt mål till nästa gång var 13 minuter.
Andre gången sprang jag på 11 minuter. Jag sprang snabbare ensam för då behövde man inte vänta på vissa andra. Det var väldigt kallt ute då också så därför gjorde det ont i halsen och lungorna då också.
Andre gången sprang jag på 11 minuter. Jag sprang snabbare ensam för då behövde man inte vänta på vissa andra. Det var väldigt kallt ute då också så därför gjorde det ont i halsen och lungorna då också.
onsdag 26 september 2012
Lockies dagbok
26/8 I'm a bad son, bad brother, bad boyfriend, bad friend. Everybody is angry at me. I can only think about Dot. I love Dot. But I don't know if I can be her boyfriend, I mean she's 11 and I'm 13! Egg was very angry at me, but now are we friends again!
onsdag 19 september 2012
NO-labb: Mäta värdet på ljudet
NO-labb: Mäta värdet på ljudet
Syfte: Man ska räkna ut hur många meter i sekunden ljudet rör sig.
Jag jobbade med Tom och Minnna.
Material: Linjal, plastcylinder, stativ, stämmgaffel plaströr.
Utförrande: Vi tog fram stativet och spände fast plaströr i stativet. Sedan hällde vi vatten i plastcylindern. Vi plaserade plastcylindern under plaströret som hängde i stativet så att plaströret stack ner i vattnet. Sedan slog vi stämmgaffeln i bordet så att den började vibbrera. När man höll stämmgaffeln vibrerande ovanför plaströret skulle man höra ett ljud, om man inte hörde ljudet skulle man höja eller sänka plaströret i vattnet. När man hörde ljudet mätte vi från vattenytan till rörets början. När vi mätte vi reda på en kvarts våglängd.
Resultat: Vi fick ett värde på ljudets hastighet.
Slutsats: man kan mäta värdet på ljudets hastihet.
Felkällor: Vi lyckades inte hitta det andra ljudet.
tisdag 18 september 2012
No labb
NO labb resonanslåda
Syfte: Att höra att ljudet förstärks när man har en resonanslåda. Och fatta vad ljud är.
Jag jobbade med Hedda.
Materiel: Stämmgaffel och resonanslåda.
Utförrande: Vi fick vars en resonanslåda per grupp och en stämmgaffel. Sedan slog vi stämmgaffeln lätt i bordet så den började vibbrera och när vi satte stämmgaffeln vibbrerande i ett håll i resonans lådan förstärktes ljudet välldigt mycket. Som typ en extra uppgift kunde man ha två resonanslådor och två stämmgafflar. Om man placerade resonanslådornas öppning mot varandra och gjorde som vi gjorde på första uppgiften men sedan satte vi händerna mot stämmgaffeln så att den första resonanslådan slutade låta kunde man höra att den andra också hade börjat låta.
Resultat: Ljudet förstärks när man använder en resonanslåda.
Slutsats: När nånting vibbererar skapas det svängningar i luften. Dom svängningarna slår på trummhinnan och då uppfattar vi ljud. Man kan föra viddare ljud på t. ex det sättet som vi gjorde på uppgift 2.
tisdag 4 september 2012
måndag 11 juni 2012
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)