Etiketter

torsdag 16 februari 2012

Labbrapport: det synliga spektrum


Labbrapport: Det synliga spektrum
Syfte: Att se vad som händer när man lyser med en lampa på ett prisma.
Materiel: Lampa, +10 lins, spalthållare, muff, spalt med en skåra i, prisma, prisma bord, ställning, el kub.
Utförande: Jag tog en ställning och satte upp muffarna, sedan satte jag upp de andra materielen på ställning. Sedan tog jag en el kub och kopplade in ena änden i uttaget i väggen, andra änden kopplade jag in till lampan, till sist la jag prisman på prisma bordet.
Resultat: När man lyser på ett prisma genom en lins och en spalt med skåra i blir det regnbågsfärger på det som du riktar ljusstrålen på.
Slutsats: Man kan se hur ljuset absorberas när en vit ljusstråle går igenom ett prisma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar