Etiketter

onsdag 23 november 2011

Venus


Faktakunskap
Venus har inte liv. Det är för att det är mycket varmare där och det är jätte högt tryck. Forskare tror att det kan ha funnits liv på Venus och att det till och med kan ha funnits oceaner som kan ha täckt planeten med 9 meter djupt vatten. Venus är nu den farligaste planeten i vårt solsystem. 
Syntes
Christer Fuglesang är den första och svenska astronauten och hittills den enda. Han är född den 18 mars 1957 i Nacka i Sverige. Hans (rymdpromenad) höll på i 31 timmar och och tiden han var i rymden var 26 dygn, 17 timmar och 38 minuter.

                                                                   Förståelse
Tjena Ede! Jag är på planeten Venus och jag håller på att dö! Det är sjukt varmt och allting är gulrött. Det är 90 gånger högre tryck än på jorden! Men jag måste dra strax för att det är ju den giftigaste planeten i vårt solsystem så jag fattar inte vad jag gör här?  Är det okej om  jag kommer till din planet jorden, måste man gå runt och släpa den här rymddräkten där? Finns det liv på din planet? Ses om ett tag måste in i raketen hej då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar