Etiketter

måndag 19 mars 2012


NO labb: tyngdpunkt på en pinne
Syfte: att kunna mäta ut mittpunkt på en pinne.
Materiel: Kniv, pinne, våg, måttband.
Utförande: När vi kom på morgonen sa Olle att vi skulle gå ut igen för att hämta en skogspinne. När vi hade hämtat det och kom in igen så kunde vi tälja våra pinnar om vi ville så jag gjorde det. Efter att jag täljt den tog använde jag min kniv för att hitta tyngdpunkten på pinnen så att jag kunde balansera den,  där jag hade kniven så att pinnen balanserades gjorde jag ett märke, så att jag kunde se var jag skulle dela pinnen. Varje halva vägde jag och mätte och skrev in på Numbers i datorn. Jag skrev också mina resultat på tavlan och det gjorde alla andra också så att vi kunde skriva in allas resultat i Numbers i datorn. Av resultaten gjorde vi ett diagram på Numbers.
Resultat: Mina resultat står ovanför rapporten.
Slutsats: Det är inte så svårt att mäta ut tyngdpunkten på en pinne och nu vet jag hur man gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar